Svar: Interval flasker og skemad

14. juni 2020

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Carina

Tak for dit spørgsmål, det er rigtig godt, at du skriver tilbage :)

I Danmark anbefaler vi, at man så vidt muligt lader barnet selvregulere sit behov for mælk - også når det får flaske - og det betyder, at man ikke bør være for "skematisk" i forhold til, hvor mange flasker, hvor tit eller hvor meget, man giver i hver flaske. Et barn skal ikke presses til at tømme hele flasken, modsat så skal et barn, som tømmer sin flaske og som stadig virker sulten, have mere mælk. Det er derfor vigtigt, at man er opmærksom på barnets signaler, og ved at børn naturligt kan have en svingende appetit.

Derudover så anbefales det, at børn som udgangspunkt tilbydes 6 hovedmåltider dagligt, svarende til at barnet spiser ca. hver 4. time. Det betyder, at hvis barnet f.eks. sover 5-6 timer om natten, så vil det naturligt skulle spise lidt hyppigere i løbet af dagen.

Vi anbefaler også, at man giver skemad som smagsprøver i begyndelsen - og lader skemaden komme ud over barnets vanlige indtag af mælk. Barnet skal altså have samme mængde mælk, som det plejer, når det tilbydes skemad. I takt med at barnets indtag af skemad sættes op, så vil antallet af flasker (amninger) naturligt sættes ned. Det betyder ofte, at barnet i 6 måneders alderen vil begynde at kunne sove igennem (5-6 timer) uden at få mælk midt nat, og i 7 måneders alderen vil flaske (eller amning) formiddag og eftermiddag ofte erstattes af mellemmåltider.

Når det anbefales at bibeholde flaske ved siden af skemaden, så er det fordi mælken for det første stadig er barnets hovedernæringskilde, derudover er mælken vigtig for også at sikre barnet væske nok. Et lille barn på 4-5 måneder vil ofte ikke kunne drikke tilstrækkeligt vand af kop, så det er svært at dække væskebehovet tilstrækkeligt, hvis barnet ikke får flasker nok...

Behovet for mælk udregnes efter barnets vægt og alder. Og for et barn på 4-5 måneder, vil døgnbehovet være ca. 120-130 ml pr kg, din datter vejer. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 6500 gram, så vil hendes døgnbehov ligge mellem 780-845 ml. Fordelt på 6 flasker vil det betyde, at hun skal have mellem 130-140 ml i hver flaske. Hvis hun vejer mere, så skal hun have mere...

Jeres datter får 4 flasker, som ialt indeholder 720 ml. Hvis hun vejer ca. 6 kg og du ...

Annonce

... regner med ca. 120 ml pr kg, så får hun samlet sit døgnbehov dækket på denne måde. Hvorvidt du skal give flere flasker afhænger derfor af, hvorvidt hun trives med den rytme, som I er blevet anbefalet.

Du skriver, at du synes 6 timer mellem hvert måltid er LANG TID - og ja, det synes jeg også! Men hvis hun er glad, trives, pludrer, triller omkring og virker til at trives på denne måde, så er det naturligvis helt okay. Er hun derimod ked af det, virker sulten/tørstig, træt, græder og pylrer og du fornemmer, at hun faktisk ville have glæde af en flaske eller to mere fordelt øver døgnet, så synes jeg, det er det du skal gøre. Det er vigtigt, at du lytter til din datter og de signaler hun sender og hvis hun virker sulten/tørstig, så skal du naturligvis give hende mælk... :)

Det er rigtig fint med skemad 2 gange dagligt - og give hende netop både grød og mos, så hun vænnes til forskellig smag og konsistens, og også får forskellige fødevarer på denne måde. Det vil være rigtig fint at bibeholde de to måltider de næste uger og når hun bliver omkring 6 måneder kan du så begynde at introducere lidt morgengrød også, så hun får morgenmad, frokost og aftensmad. I 6 måneders alderen kommer så gradvist lidt flere måltider til, ligesom hun i den alder stille og roligt skal begynde med kød og fisk i sin grøntsagsmos. Til alle måltider skal hun tilbydes vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Antallet af flasker skal som sagt bibeholdes. Det er normalt først i 7 måneders alderen, at jeg ville anbefale jer at give 4 flasker, i 8-9 måneders alderen skæres ned til 3 flasker og i 10-12 måneders alderen er 2 flasker ofte rigtig godt. Drømmeflasken sen aften er dog vigtig, og den er sammen med flasken før putning ofte den sidste flaske, som forsvinder i 1 års alderen, så det er bestemt ikke forkert, at jeres datter får flaske kl 24 - den flaske har hun brug for længe endnu :)

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om Børn & Mad", hvor du kan finde dagsplaner og læse langt mere om anbefalinger i DK. Bogen guider dig igennem fra nu og til jeres datter er 18 måneder gammel og du kan slå op, hvis du er i tvivl om visse fødevarer, hvad hun må få, hvornår og hvordan. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave (2019).

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor